Produsele proaste și societatea de consum

Faptul că suntem o societate de consum, nu mai miră pe nimeni. Ne place să dăm banii pe toate lucrurile de care credem că avem nevoie. Marketingul agresiv și prețurile „avantajoase” face românul să bage mâna adânc în buzunare și să scoată și ultimul leu pentru o tabletă nouă sau pentru un telefon mai performant. Dacă nu ai banii faci un credit pe câțiva ani și totul e bine atât timp cât ai ultima generație de iPhone sau mergi într-o mașină mai scumpă decât cocioaba în care stai. Dar… na, fiecare după posibilități și după cum cred ei de cuviință.

Problema intervine atunci când dai niște bani și cumperi niște produse proaste. Bunicul meu avea o vorbă „Suntem prea săraci să cumpărăm lucruri ieftine”. Acum el se referea la faptul că „dai un ban dar stai în față”. Cumperi un produs mai scump dar știi că acel produs de va ține mult și bine.

„Planned obsolence” – învechire plănuită

Ei, dragii moșului, nu este așa. Produsele sunt intenționat făcute pentru a se strica după o anumită perioadă de timp. În engleză acest proces se numește „Planned obsolence” – învechire plănuită. Acest proces este valabil pentru orice, produse electronice și electrocasnice, autovehicule, până și în software.

În goana de a lansa cât mai multe produse și de a acapara un procent cât mai mare din piață, unele firme nu mai au grijă și la calitatea produselor. Și asta e un lucru cât se poate de nasol. Practic tu cumperi un produs făcut prost, de nou. Probabil, din acest motiv youtube-ul e plin de recenzii.

Acum ceva timp, i-am cumpărat Anei un laptop din Altex. E un produs entry level, aproximativ 350 euro. După 2 luni touch-padul a încetat să mai funcționeze. Eu mi-am luat un laptop HP, aproximativ 500 euro – după trei zile mi-a sărit o tastă și nu mai vrea să  intre la loc. A trebuit sa lipesc putin tasta cu superglue doar pentru a nu lasa laptopul cu o tasta in minus. Sincer, toată tastatura laptopului este fragilă. Când apăs pe taste, pocnesc, par fragile și mă aștept să mai sară o tastă la fiecare atingere.

Asta este. Trebuie sa selectăm mai bine ce produse achiziționăm. Și sfatul meu este să cumpărăm numai lucrurile ce ne trebuiesc. Știu că este greu, dar la sfârșitul zilei economisim ceva bani pentru vacanțe sau alte chestii nebunești.

Voi ce experiențe neplăcute ați avut? Lăsați un comentariu mai jos.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *